#14 – No shame in emo-eten

In aflevering 14 hebben we het over emo-eten: eten uit emotie. We leggen uit wat emo-eten is, dat dit niet hetzelfde is als een eetbui, wat de triggers zijn én ook waarom je niet zo streng moet zijn voor jezelf als je gaat emo-eten want het is heus niet altijd slecht. 

Bij deze aflevering krijg je van ons ook een gratis ‘Ditch the diet framework‘ dat jou helpt om de dieetcultuur vaarwel te zeggen en eindelijk naar je lichaam te luisteren. Go get it, babe! 

PS: vergeet ons zeker niet te sharen in jouw instagramstory (@getyourboost), elke week verloten wij een zalig cadeautje onder de leukste posts! 🎁

aflevering #14 - SAMENVATTING

Emo-eten is geen eetbui

Mensen denken al snel dat een eetbui hetzelfde is als emo-eten, maar dat klopt helemaal niet. Emo-eten is, heel eenvoudig, wanneer je eet uit emotie en niet uit honger. Een eetbui daarentegen gebeurt vaak wanneer iemand op dieet is, zichzelf restricties oplegt en écht honger heeft. Dan ga je je nogal snel overeten. De twee gaan ook vaak samen. Meestal wordt een eetbui getriggerd door een emotie. Je begint dan te eten uit emotie, maar dat mondt uit in een eetbui.  

Met de paplepel ingegeven

Wij worden eigenlijk van jongs af aan aangeleerd om te eten als troost. Denk maar aan je mama of papa vroeger: als je aan het huilen was omdat je was gevallen, kreeg je vaak een koekje om te stoppen met huilen. Kinderen gaan van nature hun triestheid altijd tonen en troost zoeken bij hun mama. Als mama dan geen tijd heeft, krijgt het kind soms een snoepje om zichzelf te troosten. Naarmate we ouder worden, hoeveel mensen gaan in eerste instantie troost zoeken door hun emoties uit te spreken bij anderen? Heel weinig. Ze gaan net alle emoties voor zichzelf houden en grijpen naar voeding.

Slecht?

Emo-eten wordt vaak bestempeld als slecht, want we denken dat we ervan zullen bijkomen. Thanks, dieetcultuur. In eerste instantie is het heel belangrijk om te begrijpen dat er in emo-eten in se niets slecht zit, het is niets om je schuldig over te voelen. Denk maar aan een verjaardagstaart of een feestelijk glaasje. Je eet taart omdat je blij bent dat het feest is, of je drinkt een glas champagne als je iets vieren hebt. Ook een vorm van emo-eten. 

“Als je kind troost nodig heeft, ga jij als mama jouw kind troosten. Maar als jij als volwassene die troost nodig hebt, moet jij jezelf ook die troost gunnen en niét boos zijn op jezelf omdat je troost nodig hebt. Je bent geen robot, je bent een mens met emoties.”

Oorzaak

Probeer te achterhalen waarom je emo-eet. Zoek naar de triggers die ervoor zorgen dat jij gaat emo-eten en probeer na te denken of er een andere strategie is om met die emoties om te gaan. Celien geeft in haar diëtistenpraktijk de raad om een emotiedagboek bij te houden; opschrijven wat je eet en hoe je je daarbij voelt. Na enkele weken krijg je misschien meer inzicht in wanneer en waarom jij nu net emo-eet. Weet wel dat niet alles met een vingerknip valt op te lossen. 

Gooi het eruit!

Praat! Als er één ding is dat veel beter werkt dan eten, is het praten. Emo-eten is een manier om jouw emoties binnen te houden. Zorg ervoor dat je jouw emoties kunt uiten naar anderen toe. Dat gaat er ook voor zorgen dat je minder geneigd bent om te emo-eten, omdat je je emoties dan een plaats kunt geven. Er is altijd een onderliggende reden waarom je emo-eet. Probeer die te achterhalen, wees niet kwaad op jezelf.  

“Als je eventjes heel objectief kijkt naar emo-eten, ga je zien dat dat jou al door moeilijke situaties heeft geholpen. Soms is eten echt wel efkes de oplossing.”

Liefdevol praten

Wij zijn veel te streng voor onszelf. Probeer meer te denken aan wat je tegen jouw beste vriend/vriendin zou zeggen, en zeg dat dan ook tegen jezelf. Tegen hen praten we vaak heel liefdevol, en dat mogen we gerust zelf wat meer doen. Je gaat een kind niet schuldig laten voelen omdat het getroost is met een koekje, dus waarom zou je dat dan wel bij jezelf doen? Wees gewoon lief voor jezelf! 

Moeilijke maatschappij

Wij leven in een maatschappij waarin je constant happy moet zijn, je moet de hele tijd doen alsof alles oké is. Een maatschappij die het moeilijk maakt om te laten zien dat het niet altijd oké hoeft te zijn. Emo-eten wordt zo beschouwd als iets slechts, omdat dat in onze maatschappij wordt gezien als bijkomen. Bijkomen wordt dan weer beschouwd als the worst thing ever. 

“Als je moet kiezen tussen je rotslecht voelen of gewoon even comfort hebben met een kilo meer, dan is dat toch zo erg niet? 

Probeer een lijstje te maken met dingen die jou deugd doen, zoals een bad nemen, een wandeling maken, of bellen met jouw beste vriendin. Dat lijstje kan je dan raadplegen als je met bepaalde problemen moet omgaan. Emo-eten kan er daar perfect een van zijn, maar zorg ook voor andere copingmechanismen. Tip: steek het lijstje niet zomaar in je hoofd, maar schrijf het echt op papier!