#18 – Hoe herken je een BOOST!-approved diëtist?

In aflevering 18 bespreken we hoe je een BOOST! approved diëtist kan herkennen. Als je ervoor kiest om je te laten begeleiden door een professional is het zooo belangrijk dat je een goede klik hebt en dat deze persoon écht luistert en je hulp biedt op jouw maat. Daarom geven we graag mee hoe je iemand kan herkennen die in onze visie van intuïtief eten past.

Bij deze aflevering krijg je van ons een gratis ‘Boost Your Body Checklist‘ met zalige tips voor een gezonde levensstijl. 🤩 Go get it, babe!

PS: vergeet ons zeker niet te sharen in jouw instagramstory (@getyourboost), elke week verloten wij een zalig cadeautje onder de leukste posts! 🎁 

aflevering #18 - SAMENVATTING

Where to begin?

Als je je wil laten begeleiden door een professional, kan je best eerst even surfen naar de website van de diëtist. Als hij/zij iets van afslankproducten verkoopt, werkt die hoogstwaarschijnlijk niet volgens de principes van intuïtief eten. De focus ligt dan vaak puur op gewichtsverlies, op korte termijn. Niet op lange termijn dus. 

Check daarna ook eens sociale media, de eventuele Instagram of Facebookpagina’s. Staan er voor- en nafoto’s op? Dan weet je dat het héél gewichtsgerelateerd is, en dan wordt er jammer genoeg niet naar het bredere plaatje gekeken. Zoek een diëtist die met jou gezonde gewoontes wil kweken, op lange termijn.

“Die voor- en nafoto’s zijn heel goede factoren waarin je het onderscheid kan maken tussen iemand die gedragsgericht of resultaatgericht werkt. En je wil eigenlijk iemand hebben die gedragsgericht werkt, als je lange termijn resultaten wil.”

Geen website of Facebookpagina, wat nu?

Niet elke diëtist heeft een eigen website of pagina op sociale media. Dus stel, je gaat op eerste consultatie, waar kan je dan best op letten? Als de diëtist begint met het verbieden van bepaalde voedingswaarden, moet er een alarmbelletje gaan rinkelen. Hetzelfde geldt voor een vast voedingsschema met maximum hoeveelheden. Denk maar aan ‘zoveel gram’ aardappelen als avondeten, of ‘zoveel sneetjes’ brood als ontbijt.  

“Een diëtiste kan na één consultatie niet exact weten wat jouw lijf nodig heeft. Er zijn mensen die zeggen ‘iemand van dat gewicht en die grootte moet dat eten’, maar niemand heeft inzicht in jouw beweeg- en gewoontepatroon dus niemand kan dat op voorhand weten.”

Hoe herken je dan het verschil tussen een richtlijn en een regel? 

Wel, een regel kan je herkennen aan de woorden ‘maximum’ en ‘moet’. Bijvoorbeeld: ‘als je hebt gesnoept, moet je gaan bewegen’. Dus wanneer compensatiegedrag wordt aangemoedigd, eigenlijk. Celien probeert heel hard te letten op haar uitspraken tijdens consultaties. Zij geeft bijvoorbeeld de richtlijnen van de Hoge Gezondheidsraad mee, zoals 2 à 3 stukken fruit per dag, maar vermeldt er ook steeds bij dat ze het niet mogen bekijken als een regel waar ze elke dag aan moeten voldoen. 

Als je gezond wil zijn, zou je moeten focussen op ‘meestal’ in plaats van ‘altijd’ en dat is het verschil tussen een regel en een richtlijn. Je hoeft het niet perfect te doen. 

‘Verbeteren’

Een ander puntje waar je op moet letten, is wanneer jouw diëtist vraagt om een dagboek bij te houden van wat jij dagelijks eet en het dan achteraf gaat ‘verbeteren’ met een rode pen. Je wil geen straffende diëtist, maar eentje die op zoek gaat met jou naar de reden waarom je bepaalde dingen eet en/of veel eet. Ook heel belangrijk is dat die persoon vraagt aan jou of je dat überhaupt wil veranderen, zoals bijvoorbeeld vrijdag frietjesdag. Als dat jouw traditie is en jij dat niet wil veranderen, is dat perfect oké.

“Eigenlijk moet je een diëtiste hebben die meer luistert dan babbelt.”

Grote droom

Celien en Gudrun hebben nog één grote droom en dat is een soort van academie oprichten om gezondheidsspecialisten te begeleiden om die visie toe te passen. Ze willen ervoor zorgen dat mensen gemakkelijker een goede diëtist vinden, zodat iedereen op een goede manier begeleid kan worden. Dat hopen ze dus nog te bereiken in de toekomst. Fingers crossed! 

Belangrijk om te onthouden: Elke diëtist heeft zijn eigen visie, en we bestempelen daarom niemand als ‘slechte diëtist”. Iedereen heeft zijn kwaliteiten en heeft het beste met je voor. Ga vooral voor diegene waar jij je het beste bij voelt.