#24 – Hoe efficiënt je dag plannen? – Timemanagement

Deze week spreken we in aflevering 24 van de BOOST! podcast over timemanagement en hoe je je dag efficiënt kan inplannen. Zo werk jij niet harder, maar wel smarter!

PS: vergeet ons zeker niet te sharen in jouw instagramstory (@getyourboost) ❤️   

Klik hier om jouw gratis download ‘5 tips voor meer productiviteit’ te krijgen. Work smarter, not harder. ⚡️ Go get it, babe! 

aflevering #24 - SAMENVATTING

Bullet journals en prioriteiten stellen

Vandaag gaan we het hebben over timemanagement: iets waar ook wij niet altijd even goed in geweest zijn. De lat ligt tegenwoordig ook enorm hoog met bullet journals en planningen die er tip top in orde uit zien. Dat is absoluut niet nodig om een goede planning te maken, wat wel nodig is? Voorbereiding en prioriteiten stellen.

Gudrun maakt op zondagavond tijd om haar week voor te bereiden, net als Celien. Beiden hebben ze hun meest productieve momenten bekeken en starten ze met het plannen vanuit ‘hoe wil ik dat mijn week er uit ziet?’ in plaats van ‘wat moet er allemaal gebeuren?’. Als we het hebben over mails, doen veel mensen dit in de ochtend desondanks dat je vaak productiever bent in de ochtend dan in de namiddag. Daarom is het belangrijk om te kijken naar waar jouw productiviteit en creativiteit het hoogste ligt en je andere taken daar rond te plannen. Zorg dat je agenda niet te vol zit, zo kan je last-minute taken er nog gemakkelijk tussen nemen. Als perfectionist plande Gudrun vaak veel te veel in, waardoor ze elke dag opnieuw haar planning niet kon volgen. Nu is dit helemaal anders, Gudrun’s grootste tip is om in de ochtend 3 dingen te kiezen die echt prioriteit hebben. Zo ben je nooit teleurgesteld in jezelf en krijg je vaak nog meer dan die drie to do’s klaar.

Zet jezelf op ‘niet-storen’

Celien vergelijkt plannen met het als-dan principe dat we ook vaak bij afvallen zien. ‘Als ik dit gedaan heb, dan ga ik rustig zijn’. Dat is helaas niet hoe het werkt. Celien’s grootste tip is om al je notificaties uit te zetten, zo word je niet afgeleid wanneer je het meest productief bent. De online wereld stopt nooit en er is altijd iets te doen, wanneer je de hele dag door getriggered wordt door verschillende meldingen heb je tegen de avond waarschijnlijk niet al te veel gedaan. De niet-storen modus op iPhone is hier een echte lifesaver. Zelfs als je meldingen af staan, word je vaak nog getriggered om op je gsm te zitten. Daarom legt Gudrun haar gsm zelfs niet op haar bureau. Ook in haar slaapkamer komt haar gsm niet meer binnen. Dat zorgt er voor dat je niet nog uren door Instagram scrolled en automatisch beter zal slapen, wat dan op z’n beurt weer je productiviteit de volgende dag bevordert.

Gudrun is heel gevoelig aan prikkels, herken jij dit? Probeer dan eens om je gsm vaker weg te leggen en je te houden aan één ding tegelijk. Zo zal je minder snel overprikkeld raken. Je dag starten door tijd voor jezelf te nemen zorgt er ook voor dat je opgeladen aan de dag kan beginnen, zo ben jij telkens het eerste taakje op je lijstje. Want jij komt altijd op de eerste plaats en wanneer je goed voor jezelf zorgt zal je meer energie hebben om je to do’s af te werken en minder stress ervaren. Ook tijd voor jezelf kan je best inplannen, zo vermijd je dat je je agenda te vol zet en geen tijd meer voor jezelf overhoudt.

Voorbereiding

Voorbereiding is zo belangrijk wanneer het gaat over timemanagement. Wanneer je een sportactiviteit inplant, helpt het ook dat je bijvoorbeeld je sportkleding al klaarlegt en je sportschoenen al aandoet. Leg de lat hier ook niet te hoog, al is het maar 15 minuten dat je vrij houdt om te sporten. Zo kan je ook nooit zeggen dat je er geen tijd voor hebt. Gudrun plant elke ochtend in om een kwartiertje te gaan lopen, haar kleren en iets klein om te eten liggen ‘s avonds al klaar naast haar bed.

Wat haar gelukkig maakt? Gaan lopen wanneer de zon op komt. Daarom kijkt ze elke avond wanneer de zon op zal gaan en zet ze haar wekker 10 minuten vroeger. Als je hier allemaal niet meer over moet nadenken, heb je ook geen tijd om je te bedenken over het lopen. Je hoeft zeker niet te gaan lopen als je dit niet leuk vindt. Dit kan evengoed gaan over wandelen, yoga, stretching, … Doe dit liefst alleen, zo heb je geen afleiding en kan je maximaal ontspannen. In de BOOST! app vind je enorm veel leuke workouts die je ‘s morgens kan doen, voor elk niveau. Als je nog meer wil weten over timemanagement: er komen binnenkort video’s in de app over timemanagement van dé Notion-queen, Ellen (@the.time.hub). De app bevat nu ook al enorm veel recepten, content, video’s, …. En hier komen elke maand nog nieuwe dingen bij!

Timemanagement met kids

Ook voor de mama’s onder jullie zijn er nog een paar extra tips om deze timemanagement in jullie drukke leven te implementeren. Je kan je workouts of wandelingen samen met de kids doen, plan je me-time in tijdens de dutjes van je baby, laat de kinderen helpen met koken, … Moesten er nog mama-tips zijn van jullie, laat ze dan zeker achter!