#28 – Hoe voorkom ik een burn-out?

Deze week spreken we in aflevering 28 van de BOOST! podcast over hoe je een burn-out kan herkennen, maar ook hoe je dit kan vermijden. 

Via deze link vind je nog een handige, gratis download met onze selfcare essentials! 🧘🏼‍♀️

PS: vergeet ons zeker niet te sharen in jouw instagramstory (@getyourboost) ❤️   

aflevering #28 - SAMENVATTING

De ziekte van onze maatschappij?

Er zijn zo veel mensen die op het randje van een burn-out balanceren, er middenin zitten of er al een gehad hebben. De druk op de mensen wordt ook alsmaar groter en de maatschappij verwacht enorm veel van ons dus die cijfers blijven stijgen. Het is zelfs nu verplicht door de overheid om een anti-burn-out beleid te volgen als bedrijf.

Het grote gevaar bij een burn-out is dat je het vaak niet ziet aankomen omdat je de signalen die je lichaam geeft, negeert. Vaak wil je niet stoppen of pauze nemen voor jezelf omdat je niet ’te weinig’ wil doen, maar op een dag zal je lijf dan ook gewoon STOP zeggen en dat komt dan als een verrassing omdat je die signalen niet aanvoelde. Het is ook veel moeilijker om je energiecup terug opnieuw te vullen dan dat je af en toe even een momentje pauze neemt en tussendoor die cup al opvult. Het is belangrijk om doorheen de dag aan te voelen wanneer het je te veel wordt. Wat hier bij kan helpen is om een lijstje te maken van energiegevers en energienemers, kijk eens of die wel in balans zijn.

Onze maatschappij is enorm prestatiegericht en dat merken we al vrij vroeg. Een kind voelt wat het voelt en doet waar het zin in heeft, maar hoe ouder het kind wordt, hoe ‘braver’ het wordt. Dat is heel normaal natuurlijk, als volwassene ga je niet krijsen in de supermarkt wanneer je je zin niet krijgt, maar een vrij kind groeit al heel snel prestatiegericht op en verliest het intuïtieve en emotionele. Dit zou iets meer in balans moeten zijn. We kunnen het vergelijken met mannelijke en vrouwelijke energie: mannelijke energie is ook heel prestatiegericht en vrouwelijke energie gaat meet af op intuïtie en gevoel. Je hebt ze altijd beiden en één van de twee zal steeds overheersen, maar je hebt ze ook allebei nodig. In bepaalde situaties heb je meer mannelijke energie nodig en in andere dan weer meer vrouwelijke energie. We moeten hier dus ook voor onszelf weer een balans in zoeken.

Ben jij iemand die zegt “als x afgerond is, ga ik minder stress hebben”? Dat is geen logische gedachte want net op de drukke, stressvolle momenten, moet je meer tijd voor jezelf inplannen. Ontspan jij door te mediteren of een lange wandeling te doen? Hou dat dan niet enkel voor wanneer je veel tijd hebt, maar zorg juist dat je hier tijd voor maakt wanneer je het druk hebt.

Geef jezelf aandacht

In onze BOOST! app staat een heel thema rond stressmanagement en daarin hebben we het ook over kleine stapjes in je ochtend- en avondroutine. Als je niet meteen naar je gsm grijpt van zodra je ogen open zijn en je gsm al weg legt, een (half)uur voor je gaat slapen dan ben JIJ degene waar je aandacht aan geeft, als eerste en laatste van de dag. Als je opstaat en al meteen met van alles en nog wat bezig bent, dan richt je al je aandacht al meteen naar buiten en die aandacht voor jou vanbinnen is zo belangrijk om weer op te laden.

Probeer eens 10 minuten helemaal niks te doen, dat is echt niet lang hé, maar dat is zo moeilijk voor veel mensen. Onze maatschappij zegt ook dat stilstaan gelijkstaat aan achteruitgaan en dat is echt niet waar. Soms moet je leren om even stil te staan bij waar je nu bent en even dankbaar te zijn voor hoe ver je al staat. Het hoeft niet altijd te blijven stijgen, niet na elke milestone moet er een andere volgen. Als je elke keer van project naar project gaat, is er nooit eens een moment pauze en zo raak je gewoon aan dat gevoel en zal je nooit tijd maken om eens stil te staan bij het moment.

Af en toe moet je ook eens terugkijken naar alle dingen die je ooit wou doen en nu ook effectief hebt gedaan, in plaats van enkel te streven naar alles wat je nog niet bereikt hebt. Herken jij jezelf in dit ‘gaan gaan gaan’ verhaal? Sta dan eens stil bij wat je wil bereiken voor jezelf, hoe wil jij je voelen binnen dit en een jaar? Begin dan vandaag al eens met kleine dingen te doen voor jezelf. Al is het maar dagelijks 5 minuutjes mediteren. Sta jezelf toe om eens ‘nutteloze’ dingen te doen, je hoeft niet altijd leerrijke boeken te lezen of podcasts te luisteren. Je mag ook echt fictie lezen en gewoon eens muziek luisteren en luidkeels meebrullen. Dat is geen tijdsverspilling, dat is even pauze nemen van dat prestatiegerichte in jou.

Succes is verslavend

Ook Celien en Gudrun begrijpen het gevoel dat je krijgt wanneer mensen zeggen hoe goed je bezig bent. Geprezen worden om je succes is enorm verslavend, maar niemand gaat jou komen zeggen dat je goed bezig bent wanneer je iets voor jezelf doet. Onze maatschappij is enorm succes gedreven en daar krijgen we alsmaar complimenten over, maar het leven bestaat uit veel meer dan enkel en alleen succes.

Mensen zouden even veel plezier moeten maken als presteren, dan zouden er veel minder burn-outs zijn. 

Ook in bedrijven zie je dit vaak terugkomen he, in heel veel agencies werken ze met time sheets. Dat wil zeggen dat je je heel strict aan een bepaald aantal uren moet houden en binnen die uren moet je alles volledig afwerken. Alles draait zo hard om cijfers, dat mensen bijna worden gezien als robots. Als je voelt dat je menselijkheid uit je job wordt gehaald, dan is het heel logisch dat je in een burn-out terecht komt.

Wat is succes?

Soms horen we van mensen dat we zo goed bezig zijn en dat is heel fijn, maar dan wil ik ook even zeggen dat iedereen die in loondienst is en kindjes heeft ook enorm goed bezig is! Succes is voor iedereen anders en hangt niet af van je eigen bedrijf hebben of gelukkig zijn. Terwijl succes je geluk niet zou mogen bepalen. Je mag de dingen die jou gelukkig maken en waar jij energie van krijgt niet opgeven om ‘succes’ achterna te gaan. Dat kan heel goed naast elkaar bestaan en elkaar aanvullen. Gudrun mist ook soms de momenten met familie en vrienden, ook al hoort ze zo vaak van anderen dat haar leven zo succesvol is door haar bedrijven, haar huis, etc… 

Als mijn leven voor altijd zo zou blijven, dan mag je mijn geld en mijn huis hebben. 

Celien: Florian vertelde mij dat hij het gevoel kreeg dat ik de voeling met de werkelijkheid aan het verliezen was doordat ik constant online was. Dat wordt zo’n gewoonte om snel even te antwoorden op berichtjes of om verbinding te proberen zoeken met je volgers, maar dat mag de verbinding met de mensen rondom jou niet in de weg staan.

Verwaarloos je leven en de mensen die je graag ziet niet door de weg naar succes. Wat ben je met succes als je eenzaam bent? Dat is een fout die veel mensen maken, succes maakt je geluk niet, heel je leven rondom jou en je plezier wel. Wat niet wil zeggen dat je nooit meer terug kan wanneer je nu op dit moment zit. Je zal er veel tijd en energie opnieuw moeten insteken, maar je zal veel meer uit je relaties halen dan uit hard werken als dit het enige is dat je hebt.

Niet alles is een competitie

Je hoeft ook niet op elk vlak de beste te zijn, niemand kan de perfecte mama, de perfecte vrouw, de perfecte werknemer, … zijn. Maak niet van alles een prestatie, je legt jezelf al zoveel druk op op je werk en dan ook nog eens in je persoonlijk leven, dat is echt voor niks nodig. We begrijpen dat het er soms hectisch aan toe kan gaan, zeker als je ook kinderen hebt, maar dan is een goede planning heel belangrijk. 

Weet dat het belangrijk is dat je zelf gelukkig moet zijn, voor je iemand anders gelukkig kan maken. Als je alles voor je kinderen doet, maar je bent zelf heel ongelukkig dan gaan je kinderen dit ook aanvoelen. Je zal dus verder komen wanneer je ook eens voor jezelf kiest. Dat is het mooiste dat je kan doen voor je kinderen. Als jij jezelf altijd wegcijfert, dan leren je kinderen ook dat ze leven in functie van anderen en dat wil je je kinderen niet meegeven. Gudrun heeft dit van heel dichtbij gezien met haar mama, die in een burn-out zat en enorm ongelukkig was. Wanneer ze voor zichzelf koos en een aantal maanden naar Afrika trok, zag Gudrun dat het ook anders kon. Ze zag dat haar mama een heel ander, gelukkiger persoon was en is daardoor ook zichzelf op de eerste plaats beginnen zetten.

Een burn-out krijg je niet enkel door je werk

Je kan door heel veel verschillende situaties in een burn-out terecht komen zoals:

  • Ouderschap
  • Je studie
  • Je relatie
  • De druk van de maatschappij
  • Je job

De insteek is altijd hetzelfde: als je meer energie uitdeelt dan dat je terug oplaadt, dan loop je op een bepaald moment tegen de muur. Wat de oorzaak ook is. Dus iedereen kan daar wel baat bij hebben om bewust te gaan kijken naar wat jouw batterij oplaadt. Denk eens aan een moment dat jou intens gelukkig maakte, wat was je aan het doen? Wie was daar bij? Doe daar meer van. 

De momenten dat je niet naar je gsm en naar de tijd kijkt, dat zijn de beste momenten.

Burn-outpreventie

Leg je gsm eens wat vaker weg, zeker als je bij je vrienden of familie bent. Met je gsm in je hand kan je niet 100% in het nu zijn en verwaarloos je eigenlijk weer die relaties die jou net zouden kunnen opladen. Kijktip: The Social Dilemma op Netflix.

We zijn het echt gewoon geworden om 5 dingen tegelijk te doen, TV kijken terwijl je aan het eten bent en ondertussen zit je nog eens op je gsm te scrollen… Je hersenen kunnen zich maar op één ding tegelijk, volledig focussen. We denken vaak dat we zo meer tijd besparen, maar eigenlijk verspillen we hier juist meer tijd mee.

Leer nee zeggen, of zeg op z’n minst niet meteen ja. Geef jezelf even de tijd om na te denken of je hier echt wel zin en tijd voor hebt. Het is erger om terug te komen op een ja, dan dat je er eerst even over nadenkt en dan zegt dat je hier geen tijd voor hebt. Geen tijd wil ook zeggen dat je te moe bent of dat je liever die avond voor jezelf hebt hé, me-time moet ook ingepland worden. 

Die vrije tijd voor jezelf heb je ook echt nodig om even op te laden. Als jouw batterij even leeg is, maar je kan wel een ander moment afspreken dan kan je dat ook even zeggen. Zo geef je ook meteen aan dat je die persoon wel nog steeds belangrijk vindt, maar dat je er nu gewoon even de mentale ruimte niet voor hebt. 

Op je werk aangeven wanneer het te veel is, als je dat niet kan dan zit je misschien op een job die niet het beste voor heeft met jou. Let ook op hoe jij hier zelf mee omgaat. Meestal wil je in het begin zoveel mogelijk werk gedaan krijgen, maar je baas weet niet dat je overuren klopt om dat allemaal zo snel mogelijk rond te krijgen. Je wil natuurlijk jezelf bewijzen, maar je baas denkt dan dat je enorm veel kan verzetten binnen je werkuren. Hoe meer je in het begin doet, hoe meer werk je er telkens bij zal krijgen terwijl het eigenlijk van in het begin al te veel was. Begin dus zeker al met zelf je grenzen goed aan te geven, communiceer en neem niet te veel op je bord. Zorg dat je alles af kan krijgen binnen de werkuren zodat je jezelf niet saboteert.

Mindfulness kan zeker helpen, dit is wetenschappelijk bewezen en zeker geen ‘zweverig’ gedoe. Bewust bezig zijn met alles wat je doet, meditatie, ademhalingsoefeningen, …

Sta jezelf toe om niet constant nuttig te zijn en gewoon eens plezier te hebben. ❤️