#31 – Body positivity & neutrality

Tijdens deze podcastaflevering ontdekken we waarom Celien en Gudrun zo een grote fan zijn van body neutrality. We leren wat de term exact inhoudt en hoe het jou kan helpen om minder onzeker door het leven te gaan. Laat die tips maar komen! 💁🏼‍♀️

Download hier jouw gratis self-love wallpapers!

PS: vergeet ons zeker niet te sharen in jouw instagramstory (@getyourboost) ❤️   

aflevering #31 - SAMENVATTING

Wat is dat nu exact: body positivity en body neutrality?

Body positivity‘ en ‘body neutrality‘, twee fenomenen die we steeds vaker tegenkomen op social media, maar wat is het nu concreet?

  • Body positivity: dit is ontstaan als tegenreactie op het ‘skinny ideaalbeeld‘. Mensen met een maatje meer mogen ook gezien worden en mogen ook enorm trots zijn op hoe ze eruit zien. Hoewel Celien en Gudrun deze ingesteldheid enorm aanmoedigen, verkiezen ze nog meer de ingesteldheid van ‘Body neutrality’ waarbij de focus volledig weg is van hoe je lichaam eruit ziet.
  • Body neutrality: bij deze ingesteldheid verwacht je niets concreet van je lichaam. Je lichaam moet helemaal niets! Je aanvaardt jezelf en bent dankbaar voor alles waar je lichaam toe bijdraagt. Het is hierbij ok om niet alles aan je lichaam mooi te vinden, maar je respecteert het wel. Deze ingesteldheid is minder onderhevig aan schoonheidsidealen en trends want er is een neutrale houding tegenover je lijf.

Celien en Gudrun halen aan dat enorm veel mensen onzeker zijn. En dat je vanuit deze onzekerheid jezelf gaat vergelijken met anderen. Je loopt constant te kijken naar iedereen die je tegenkomt, bekijkt jezelf in elke spiegel of raam en gebruikt non stop filters op social media die je onzekerheid alleen maar stimuleren.

Dit is NIET nodig! Celien en Gudrun geven enkele tips die jij kan gebruiken:

Doe jij aan zelfobjectivering?

Word jezelf bewust van het feit dat je steeds naar anderen kijkt om jezelf te vergelijken. Dit is de allereerste stap in het proces naar genezing. Pas wanneer je dit beseft zal je in staat zijn om er iets aan te doen.

Verleg je focus

Probeer jezelf te trainen en verleg je focus naar zaken die je graag ziet aan jezelf elke keer wanneer je focust op de zaken die je minder graag ziet. Dit is geen eenvoudige oefening want ook Celien en Gudrun moeten hier nog dagelijks aan werken, maar het is wel absoluut de moeite waard want het werkt! Aandachtstraining helpt om bewuster en positiever in het leven te staan (wellbeing).

Zeg eens vaker ‘Fuck it’ 

‘Fuck it, ik heb vetrollen!’ of ‘Fuck it, ik heb cellulite!’ Laat het los dat je perfect moet zijn en geniet meer van de kleine dingen die het leven te bieden heeft. Door meer aandacht te hebben voor mooie dingen in ons leven zoals onder andere een vlinder die voorbij fladdert of de zonsopkomst, zal er minder tijd overblijven om te focussen op je eigen lijf. Het belang van je lichaam verdwijnt naar de achtergrond wanneer je meer bewust zal leven.

Respecteer en aanvaard je lichaam  

Dit heb je volledig zelf in de hand. Laat je gedachten geen negatieve invloed meer hebben op je leven en bepaal zelf hoe je alles inkleurt: de gedachten zijn immers de kleurpotloden die je leven kleur geven. Je bepaalt hierbij zelf of je positief of negatief in het leven staat.

Jouw missie: zorg dat je straalt in het leven en wees gelukkig!