#34 – Verslaafd aan suiker?

In aflevering 34 van de BOOST! podcast geven we je eindelijk antwoord op de vraag: “Kan ik verslaafd zijn aan eten/ suiker?”. Benieuwd? Tune in! 🎧😉

PS: vergeet ons zeker niet te sharen in jouw instagramstory (@getyourboost) ❤️

aflevering #34 - SAMENVATTING

Een vraag die we vaak in onze inbox krijgen is of je verslaafd kan zijn aan suiker. We geven je vandaag antwoord op deze vraag!

Suiker of drugs?

Een heel bekend onderzoek concludeert dat suiker verslavender is dan cocaïne. Dit onderzoek is uitgetest op uitgehongerde ratten. Voor ons lijkt het heel logisch dat je naar suiker grijpt op het moment dat je uitgehongerd bent. Suikers zijn een menselijke en dierlijke behoefte, in plaats van de suiker had daar eigenlijk eender wat kunnen liggen, bijvoorbeeld iets vettig of ander voedsel. We weten ondertussen al dat je naar snelle suikers zal grijpen als je te lang wacht met eten. Dit onderzoek is dus niet helemaal correct. 

We zien dat vaak ook in het dagelijks leven, als we van ons werk komen, grijpen we vaak ook naar iets uit de koekenkast omdat we doorheen de dag niet voldoende gegeten hebben. Zeggen dat je verslaafd bent aan suiker, is hetzelfde als zeggen dat je verslaafd bent aan ademen. Suikers zijn nu eenmaal energie en dat hebben we allemaal nodig om te leven.

Verslavingen

Je kan na 2-3 keer cocaïnegebruik al verslaafd zijn, als je eens een koekje neemt, ga je niet verslaafd zijn. Je zal ook geen afkickverschijnselen vertonen wanneer je wekenlang geen suiker hebt gegeten. Wat wel kan, is dat je een gewenning ontwikkelt. De lekkere en zoete smaak kan een gewoonte worden en gewoontes doorbreken is nu eenmaal moeilijk. Bij suiker is het dus ook niet zo dat het gevaarlijk is wanneer je er opeens mee stopt. 

Het is wel belangrijk om niet te veel suiker te eten, maar om dan compleet het tegenovergestelde te doen is ook niet gezond. Er is ook een gulden middenweg en we weten ondertussen al dat de craving veel harder wordt wanneer je jezelf iets verbiedt. Iets wat je niet ‘mag’ wordt opeens veel aantrekkelijker. Het kan dus zeker dat het aanvoelt als een verslaving en dat gevoel willen we zeker niet kleiner maken dan dat het is, maar we willen je wel gerust stellen door te zeggen dat je geen suikerverslaving hebt.

We moeten soms gewoon even een goede balans vinden en onze maatschappij maakt dat wel moeilijk door telkens in extremen te denken. 

Emo-eten 

Suiker maakt dopamine aan in je lichaam, dat zorgt voor hetzelfde gevoel als dat je naar puppies kijkt. Een extreem gevoel van geluk dus! Het is dus vrij normaal om naar suiker te grijpen wanneer je stress of verdriet ervaart. Voeding is in het algemeen een heel gemakkelijke manier om met je gevoelens om te gaan, maar er zijn natuurlijk andere en betere manieren. 

Het is heel normaal om voeding te gebruiken als coping mechanisme, het wordt ons al heel vroeg aangeleerd door bijvoorbeeld je ouders die tegen jou als kind zeggen dat je niet moet wenen en je dan een snoepje geven om je te troosten. Ook bij de dokter bijvoorbeeld krijg je dan een koekje als je flink bent geweest. Dan leer je eigenlijk dat je een koekje kan eten in plaats van te wenen en dan is het ook oké. Dat blijven we ook doen als volwassene. 

Er zijn ook andere coping mechanismen die ook effectief je probleem kunnen oplossen in plaats van enkel te onderdrukken zoals eten doet. Het kan een uitdaging zijn om andere manieren te vinden die voor jou werken, maar dat wil ook niet zeggen dat je van de ene dag op de andere moet stoppen met emo-eten. Daardoor zal je enkel meer stress ervaren en beland je opnieuw in die vicieuze cirkel. Dit is een en-en verhaal, kijk naar wat werkt op korte termijn en wat werkt op lange termijn.

Bijvoorbeeld: professionele hulp van een therapeut om met je emoties om te gaan, te praten over je problemen en samen aan je struggles te werken. 

Door te gaan eten voel je je op korte termijn wel beter en daardoor zal je het ook blijven doen, maar op lange termijn gebeurt er eigenlijk niks. Als je veel stress ervaart op je werk, je komt thuis en eet je emoties weg, zal je je de volgende dag nog even gestresseerd voelen op het werk.

Gewoonte eten

In onze app vind je hier veel meer uitgebreide informatie over, maar een ‘zoetje’ na een ‘zoutje’ is een bekende en veelvoorkomende gewoonte. Je kan aan je gezonde gewoontes proberen werken door nieuwe gewoontes toe te voegen, in plaats van ze meteen te proberen vervangen. Zo worden het geen dieet-regeltjes, maar probeer je gewoon die relatie met suiker te herstellen

Dit doe je bijvoorbeeld door neutraal tegenover suiker te staan in plaats van suiker als ‘de duivel’ te zien. Je kan dan na het avondeten eerst even iets anders doen en daarna even in checken met je lichaam of je nog steeds zin hebt in een dessertje. Vaak is dit niet het geval en als het wel zo is, dan neem je het gewoon! 

Te veel is te veel

We willen even benadrukken dat er wel degelijk iets bestaat als te veel suiker en dat we mensen niet aansporen om ongezonde gewoontes te negeren. We sporen mensen aan om alle voedingsgroepen te zien als neutraal en te kijken naar wat je kan toevoegen aan je voedingspatroon in plaats van dingen te gaan schrappen. 

Kijk eens hoe jij je honger meer kan stillen en voor meer verzadigende maaltijden te zorgen. Dat wil niet zeggen dat je nooit meer zin gaat hebben in zoet, maar dat is ook hélemaal geen probleem. Als je bijvoorbeeld koolhydraten volledig schrapt uit je voedingspatroon, zal je in de avond vaak honger krijgen en resulteert zich dit in eetbuien. Probeer dan weer koolhydraten (zoals bv. volkoren pasta, aardappelen, couscous, etc…) toe te voegen aan je hoofdmaaltijd en kijk eens of je dan nog steeds eetbuien krijgt ’s avonds. 

Ons keyword hier is: balans

Vaak is de nood aan suiker dus een signaal dat je niet voldoende eet. Wil je hier meer over weten? In onze app vind je hier nog veel meer informatie rond en enorm veel voedzame recepten! 

Wetenschappelijk onderzoek vermeld in de podcast:
Is suiker verslavender dan cocaïne?