#36 – Help! Heb ik een verstoorde relatie met eten?

In aflevering 36 van de BOOST! podcast sommen we op hoe je kan herkennen of jij een gezonde of een verstoorde relatie met voeding hebt én verklappen we de oplossing om deze relatie te verbeteren. Benieuwd? Tune in! 🎧😉

PS: vergeet ons zeker niet te sharen in jouw instagramstory (@getyourboost) ❤️

aflevering #36 - SAMENVATTING

Vraag jij je soms af of jouw relatie met voeding normaal of verstoord is? Let’s find out. Wij leren je een verstoorde relatie te herkennen én verklappen het geheim om deze relatie te herstellen. 

Heb ik een gezonde relatie met voeding?

Een verstoorde relatie met voeding, wat is dat? Je herkent meestal meerdere van de volgende kenmerken. 

Quiz: je hebt een verstoorde relatie met voeding als je jezelf hierin herkent:

  • Je categoriseert voeding als ‘goed’ of ‘slecht’.
  • Je voeding bezorgt jou stress. 
  • Je bedenkt excuses om sociale events met eten te vermijden.
  • Je voelt je schuldig als je eet. 
  • Je reduceert voeding tot calorieën. 
  • Je eet vaak te weinig of net heel veel. 
  • Je schrapt bepaalde voedingscategorieën uit je dieet. 
  • Je rekent je voeding uit in punten of calorieën in plaats van te genieten.
  • Je houdt altijd rekening met de invloed van wat je eet op je gewicht.  
  • Je gaat compenseren. 

Schuldgevoelens na het eten 

Als je voeding gaat categoriseren als ‘goed’ of ‘slecht’, heb je al snel de neiging om je schuldig te voelen als je iets ‘slechts’ hebt gegeten. Let’s be clear: je hoeft je nooit schuldig te voelen als je iets eet! Voeding is zoveel meer dan calorieën: het is ook genot, samenzijn, een symbool van je cultuur,… Je kan er zelfs voor kiezen om je af en toe eens te overeten, gewoon omdat het kei lekker is! Zolang het voor jezelf lukt om je maaltijden als een deel van het grotere geheel te zien van je totale voedingspatroon en een goede balans te vinden tussen voedzaam én lekker eten, zit je helemaal goed. 

Intuïtief eten kan je leren 

Héél veel mensen herkennen zichzelf in de kenmerken die staan voor een verstoorde relatie met voeding. Logisch! We leven in een maatschappij waarin het de norm is dat iedereen permanent een dieet volgt. Een miljoenenbusiness staat klaar om je ervan te overtuigen om toch zeker het nieuwste dieetproduct of de laatste dieethype te proberen. Het is ook veel gemakkelijker om zwart-wit te denken (‘choco is slecht, een salade is goed’) en vast te houden aan vooropgestelde schema’s (‘niet eten na 20 u.’) dan om op je eigen lichaam te vertrouwen. Gelukkig hebben wij goed nieuws: intuïtief eten kan je leren! Je kan leren om opnieuw te luisteren naar je lichaam en je honger- en verzadigingsgevoel aan te voelen. 

Cijfers loslaten

Wanneer je intuïtief gaat eten, zijn cijfers geen maatstaf meer om succes te bepalen. Hoe weet je dan of je ‘goed bezig’ bent? Wel, eten tot je genoeg hebt en dan kunnen stoppen, is een heel goede maatstaf om na te gaan of je een gezonde relatie hebt met eten. Je gaat voeding niet afwegen of in een schema gieten en geen calorieën tellen maar je luistert naar wat je lichaam nodig heeft: soms heb je meer honger en soms minder en het is helemaal oké om jouw lichaam te geven wat het op dat moment nodig heeft. Het kan erg spannend zijn om cijfers los te laten: de cijfers op de klok, het getal op de weegschaal, het aantal calorieën, het aantal punten. Eens je er niet meer mee bezig bent hoe laat je mag eten, hoeveel punten of calorieën een product bevat en welke invloed dit al dan niet zal hebben op het cijfer op de weegschaal, kan het lijken alsof je hiermee ook een (vals) gevoel van controle loslaat. Maar eens je beseft hoeveel macht je deze cijfers over je leven laat hebben en je leert dit los te laten, zal je een zalig gevoel van vrijheid ervaren.  

Nu mag ik ALLES eten

Wanneer je de dieetmindset loslaat, geef je jezelf onvoorwaardelijke toestemming om alles te eten. ALLES? Yes, dat klopt, alles! Door voeding als ‘goed’ of ‘slecht’ te categoriseren, ga je bepaalde zaken extra aantrekkelijk maken. Stel dat iemand zegt tegen jou: ‘Jij mag één keer om de twee weken chocolade/pizza/frietjes (schrappen wat niet past) eten.’, dan ga je deze producten net craven en er énorm veel zin in krijgen. Als je dit dus los laat en jezelf onvoorwaardelijke toestemming geeft om alles te eten, ga je de aantrekkelijkheid van bepaalde (eerder gecategoriseerd als ‘verboden’) producten wegnemen. Als je alles kan en mag eten, zou het kunnen dat je in het begin eventjes meer gaat eten, en ook veel dingen die je vroeger niet at. Je hebt je lichaam jarenlang dingen ontnomen, waardoor het in een hongerstaat is gekomen en je metabolisme niet meer naar behoren werkt. Trust us: de énige manier om dit te herstellen, is om volop door deze fase te gaan en alles te eten waar je lichaam op dat moment om vraagt. Je moet in deze fase vertrouwen op je lijf en jezelf de tijd geven om uit de dieetmindset te komen. You can do it! 

Compenseren

Typisch compenseergedrag houdt in dat je bv. de dag voor of na een restaurantbezoek bewust heel weinig gaat eten of extra gaat sporten om jezelf dan te laten gaan op restaurant. Onze pro tip: EET WAT JE WIL OP RESTAURANT. Je hoeft niet te compenseren. Laat een maaltijd een deeltje zijn van jouw gezonde levensstijl waarin je kan genieten van voeding, ook als dit een keertje minder voedzaam, maar gewoon lekker is. Als je restricties los laat kan je ook geïnformeerde en bewuste keuzes gaan maken zodat je er voor kan kiezen om jouw lichaam en geest al het nodige aan te leveren, omdat jouw lichaam hiernaar vraagt en niet omdat dit zo ergens voorgeschreven staat. 

Ik wil intuïtief én gezond eten

Intuïtief eten onder de knie? Good for you! Wil je jouw lichaam voorzien van gezonde voeding zonder te focussen op afvallen? We’ve got you! Wij helpen jou graag om bewuste en geïnformeerde keuzes maken. In onze app vind je een schat aan informatie over gezonde voeding, waaronder een superhandig overzicht per winkel van de beste productkeuzes. Je kan immers niet altijd op een verpakking afgaan en het aanbod is ook zo overweldigend dat het soms moeilijk is om de juiste keuze te maken.

Disclaimer: elk product dat in onze app staat is BOOST! approved maar het wilt niet zeggen dat als een product niet in de app staat, je dit niet zonder schuldgevoel mag eten! We helpen je alleen om bewuster met gezonde voeding om te gaan door het boodschappen doen stressvrij en geïnformeerd te laten verlopen.