#4 – Wat hebben bananen ons misdaan?

In aflevering ‘#4 – Wat hebben bananen ons misdaan?’ hebben we het over het bereiken van een gezond gewicht zonder te diëten, het loslaten van jouw ideaalbeeld om eindelijk gelukkig te worden en het voeden van je lichaam én van je ziel.

PS: vergeet ons zeker niet te sharen in jouw instagramstory (@getyourboost), elke week verloten wij een zalig cadeautje onder de leukste posts! 🎁

Klik hier voor jouw gratis download van de ‘10 secrets they never tell about dieting’ en ontdek waarom je beter nooit meer op dieet gaat.
Go get it, babe! 

aflevering #4 - SAMENVATTING

Wat is een gezond gewicht?

Een gezond gewicht is een gewicht waarbij je eigenlijk niet op je gewicht focust. Al is dat niet wat wat mensen willen horen. Als jij voor jezelf bepaalt ‘dit is mijn streefgewicht’ dan ga je je lichaam al forceren naar een bepaald gewicht, en dat is dus niet per se het gewicht waar je lichaam naartoe wil. Een gezond gewicht is het gewicht waarbij jij comfortabel bent en waarbij je lichaam 100% ideaal werkt.

Koekske bij de koffie?

Mensen die vaak op de weegschaal gaan staan, passen hun eetpatroon daaraan aan. Als ze gewicht hebben verloren gaan ze zich vaak belonen en als ze zijn bijgekomen gaan ze zichzelf straffen. Bijkomen na een weekend bijvoorbeeld is doodnormaal trouwens. Dat is gewoon vocht.

“Dat koekske bij de koffie, ik ga dat niet pakken, want ik ben bijgekomen.” Wat we daarbij vaak vergeten, is naar onze eigen behoeften te gaan kijken. Je neemt het koekje omdat je bent afgevallen of je neemt het niet omdat je bent bijgekomen. Je gaat dus niet kijken naar ‘Wil ik dat koekje wel?’

Mensen denken snel aan wat ze moeten schrappen als ze te veel wegen, in plaats van na te denken hoe ze beter voor hun lijf zouden kunnen zorgen. In een gezonde levensstijl denk je net aan wat je kan doen om je lichaam te voeden, wat je extra kan toevoegen aan je eetpatroon. 

Niet enkel voeding

Een gezond gewicht is het gewicht waarbij je respect naar je lijf toont in de vorm van voldoende slaap, goed omgaan met stress en zoveel meer. Onze genen zorgen ervoor dat alle mensen op deze aarde verschillend zijn. 

Iedereen heeft een verschillende grootte, een verschillende schoenmaat, een andere haarkleur. Op de een of andere manier heeft er ooit iemand beslist van ‘Kom, we gaan het schoonheidsideaal bepalen, en iedereen moet die maat hebben’.

Je lichaam zal er altijd alles aan doen om toch op dat gewicht te geraken waarbij het comfortabel is. Als jouw lijf comfortabel is in een maat 40, maar jij graag een maat 36 wilt, gaat het altijd proberen terug te gaan naar maat 40. Net zoals jouw schoenen. Als jouw genen zeggen dat je schoenmaat 39 hebt, dan ga jij je voeten ook niet in een maat 36 proppen.

Zelfzorg!

Iedereen kent het wel. Je koopt een broek die eigenlijk te klein is en je zegt tegen jezelf dat je nog wel zal vermageren. Dat is geen vorm van zelfzorg. Zelfzorg is kleding kopen die past en waar je je goed in voelt, niet te kleine kleding kopen omdat je nog wel zal vermageren.

Bandbreedte

De meeste mensen zitten niet op hun gewichtsbandbreedte. Daar zijn meerdere redenen voor. Wij leven onder andere in een maatschappij waar je zo gemakkelijk aan minder voedzame dingen kan komen, denk maar aan kant-en-klare maaltijden en zwaar verwerkt voedsel. Het is héél gemakkelijk om jezelf daarin te verliezen.

Snelle suikers, snelle oplossing?

Mensen maken vaak voedingskeuzes op basis van wat er gemakkelijk en snel beschikbaar is, en niet op basis van waar hun lichaam nood aan heeft. Als je lichaam moe is en energie nodig heeft, gaat een glas cola dat niet oplossen. Dat is een kortdurende oplossing. In cola zitten snelle suikers die je snel energie gaan geven, wat maakt dat je op dat moment voldaan bent. Het probleem is dat je daarna nog veel harder in een energiedip terechtkomt waardoor je terug nood hebt aan snelle suikers. Je lost een behoefte dus kortstondig in met snelle suikers, maar niet het eigenlijke probleem. Dat is iets wat je zelf gaat moeten onderzoeken. Stel jezelf bijvoorbeeld de vraag ‘Waarom heb ik nood aan snelle suikers?’.

De échte behoefte

Eigenlijk bereik je een gezond gewicht door goed voor je lijf te zorgen en ernaar te leren luisteren. Sommige mensen hebben schrik om van diëten af te stappen, omdat ze denken dat ze dan alles gaan eten en enorm gaan bijkomen, maar ook daar krijg je na een bepaald moment genoeg van. Je lichaam gaat snakken naar iets voedzaam, trust us. De dieetcultuur maakt je wijs dat je niet naar je lijf kunt luisteren. Er wordt gezegd dat honger niet echt honger is, maar vaak dorst. Kijk maar naar het aantal producten op de markt om honger te onderdrukken, terwijl dat net een teken is van je lichaam dat je eten nodig hebt.

Bewegen om je lichaam te veranderen

Celien kon vorige zomer nog 10 kilometer lopen, maar ze was zo gefocust op prestatie dat de fun er snel af was. Uiteindelijk deed ze het niet meer voor zichzelf, maar voor de prestatiedruk. Heel belangrijk: beweeg dus op een manier waar je energie van krijgt en beweeg niet om je lichaam te veranderen. 

“Ik vind persoonlijk krachttraining zalig om te doen omdat ik mij daar mentaal én fysiek veel sterker door voel, maar dat je daar een lijntje meer door ziet hier of daar, boeit mij eigenlijk gewoon echt geen hol.” – Gudrun

Leidt je leven op een manier waar jij gelukkig van wordt. Niemand anders kan jou zeggen wat jij moet doen om gelukkig te zijn, dat is het hele punt. Mensen gaan eigenlijk altijd andermans regeltjes volgen terwijl de enige die kan aantonen of een eetpatroon bij jou past, jijzelf bent. Het probleem is dat de dieetcultuur jou al jaren wijsmaakt dat je lichaam niet te vertrouwen is. Je bent het vertrouwen in je lichaam dus eigenlijk kwijt. Het proces om dat vertrouwen terug te krijgen duurt lang. Héél lang. Maar als je erin slaagt dat vertrouwen terug te winnen, ga je teruggaan naar het gewicht waarop je lichaam comfortabel is, je gezond gewicht dus. Don’t skip on 95% of your life to weigh 5% less.

Bronnen