#6 – 10 tips om stress te verminderen

In deze aflevering ‘#6 – 10 tips om stress te verminderen‘ praten we over de invloed van stress op jouw lichaam en leven én geven we de beste tips om jouw stress onder controle te houden..
 

PS: vergeet ons zeker niet te sharen in jouw instagramstory (@getyourboost), elke week verloten wij een zalig cadeautje onder de leukste posts! 🎁

Klik hier om jouw gratis download ‘Selfcare Essentials’ te krijgen. Deze staat bomvol heerlijke happy vibes tips. Go get it, babe! 

aflevering #6 - SAMENVATTING

Wat is dat nu juist, stress?

Stress is een reactie op alles waar je lichaam zich mentaal of fysiek bedreigd door voelt. Een heel typisch voorbeeld van acute stress is wanneer je een beer zou tegenkomen in het bos. Je lichaam gaat daarop reageren door je hartslag omhoog te doen gaan, je bloeddruk te laten stijgen en meer bloed naar je spieren te laten gaan zodat je heel alert wordt, een zogenaamde adrenalinestoot. Die zorgt ervoor dat je heel snel kan reageren op dingen die jij als gevaarlijk ervaart.

Verschil tussen acute en chronische stress

Er is een heel groot verschil tussen de twee. Acute stress is namelijk een adaptieve respons en dus eigenlijk ook helemaal geen probleem. Chronische stress daarentegen houdt in dat je permanent in die adrenalinetoestand leeft. Je hebt vaak last van een te hoge bloeddruk, te hoge hartslag en moeite om de slaap te vatten.

De generatie van de burn-out

Mensen nemen echt niet meer voldoende rust. Soms moet je je knop gewoon eens kunnen uitzetten. Wij zijn de generatie van de burn-out. Een generatie waar zoveel moet. Je moet presteren op je werk, je moet hoge punten halen, je moet sporten, je moet gezond eten. Het is heel slecht voor je lichaam om in een permanente stresstoestand te leven. Gezond zijn wordt vaak beschreven in termen van voeding, beweging, slaap, niet roken. Stress wordt vaak als laatste puntje aangehaald terwijl dat dé factor is die een invloed heeft op al de rest. Als jij gestresseerd bent, ga je vaak veel meer of minder eten. Je gaat ook veel minder beweging omdat je daar geen zin in hebt en je gaat veel slechter slapen omdat je aan het piekeren bent.

“Stress is eigenlijk de domino die al de rest doet vallen als het over gezondheid gaat, en toch gaat het meestal vooral over voeding en sporten als we over ‘gezond leven’ praten.” 

‘Chiller’

Wat Celien en Gudrun met BOOST! proberen te doen is ervoor zorgen dat je chiller bent rond voeding, dat je niet constant moet stressen over je calorie-inname of wat je gaat eten op restaurant ‘s avonds. Want ook die stress die je rond voeding hebt, is chronische stress. Mensen die op dieet zijn leven eigenlijk permanent in een stresstoestand.

Op korte termijn vallen de gevolgen nog wel mee, maar op lange termijn zorgt stress mogelijk voor gewichtstoename, verhoogde kans op depressie, verhoogde bloeddruk, hart- en vaatziekten en eetproblemen. 

Taboe

Het is niet omdat andere mensen wereldschokkende dingen meemaken dat jouw stress minder waard is. We hebben vaak de neiging om te denken dat we niet mogen klagen, omdat wij het niet zo erg hebben als een ander. Iedereen heeft recht om stress te voelen en jouw stress is niet minder waard dan die van een ander. Celien wil daarin bijvoorbeeld hulp zoeken, om daar beter mee te leren omgaan, maar in haar omgeving is hulp zoeken nog een beetje taboe. Er hangt nog altijd heel veel schaamte rond, want iedereen heeft het idee dat je het alleen moet kunnen. Besef dat je het echt niet alleen hoeft te doen en dat je gerust over je stressgevoelens mag praten en hier hulp voor mag zoeken, hoe belachelijk dat ook klinkt in andermans oren. 

“Soms wil je eigenlijk geen mening meer horen van iemand, maar eerder je eigen mening vinden. Iemand die je bij de hand neemt en je helpt om je pad te vinden, dat is wat een psycholoog doet.”

Hoe stress reduceren?

Celien probeert haar stress te reduceren door bijvoorbeeld een bad te nemen, ‘s morgens rustig te ontbijten en haar sociale media regelmatig eens uit te zetten. Gudrun neemt elke morgen de tijd om iets voor zichzelf te doen. De rest van de wereld negeren in het eerste uur dat je opstaat, is zó goed voor je stresslevel. In de zomer gaat zij lopen, in de winter doet ze stretchoefeningen en doet ze aan mediteren. 

Mediteren is voor veel mensen iets zweverigs. Nochtans is het een wetenschappelijk bewezen techniek die mensen gelukkiger maakt en beschermt tegen stress en depressie. Het is een manier van aandachtstraining. Je leert je aandacht te focussen op zo’n manier dat je negatieve gedachten en stress je niet meer onderuit halen. Je bekijkt de dingen vanuit een ander perspectief. Het is een proces dat je moet leren door het te oefenen. 

Dankbaarheid

Iets heel belangrijk wat Gudrun aanraadt om met stress om te gaan, is dankbaar zijn. Zij schrijft elke dag drie dingen op waar ze dankbaar voor is. Het is ook een techniek die bewezen is om mensen te helpen meer aandacht te hebben voor het positieve. Je oefent letterlijk je hersenen op die manier om meer aandacht te krijgen voor alles wat positief is. Je kunt deze dingen wel best echt opschrijven, dan ben je er nog meer bewust mee bezig. 

“Gelukkig zijn om de kleine dingen is eigenlijk dé sleutel tot gelukkig zijn. “

Schermtijd

De smartphone is een beetje het vergif van onze generatie. Gudrun probeert vaak haar gsm in de voormiddag weg te leggen. Op die manier krijgt ze veel meer gedaan en is de hele voormiddag ook voor zichzelf en niet voor iedereen die haar een berichtje had gestuurd. Het is een hele goede manier om stress te verminderen. Je kan bijvoorbeeld je schermtijd instellen tussen bepaalde uren of sommige apps tijdelijk uitzetten. Je hoeft niet meteen je gsm de hele voormiddag weg te leggen. Begin klein. Alle kleine beetjes helpen. 

Kort samengevat: 10 tips om stress te verminderen

  1. ‘s Ochtends tijd maken voor jezelf.
  2. Tijd maken voor mindfulness.
  3. Tijd maken voor dankbaarheid.
  4. Minder met je smartphone bezig zijn.
  5. Meer bewegen.
  6. Leren grenzen stellen.
  7. Regelmatig me-time inplannen.
  8. Zorgen voor evenwicht tussen energiegevers en energienemers.
  9. Op tijd gaan slapen.
  10. De lat niet te hoog leggen, chill down!

Bronnen

free trial