#11 – Appy New Year!

In aflevering 11 van de BOOST! podcast hebben we het over goede voornemens: waarom deze zo vaak mislukken, hoe je dit dan beter aanpakt en hoe de BOOST! app  kan helpen om de dieetcirkel te doorbreken en éindelijk komaf maken met het eeuwige goede voornemen ‘om in het nieuwe jaar op dieet te gaan’ maar in de plaats een gezonde relatie op te bouwen met jouw body, mind en food in een gelukkig nieuw jaar.

PS: vergeet ons zeker niet te sharen in jouw instagramstory (@getyourboost), elke week verloten wij een zalig cadeautje onder de leukste posts! 🎁

aflevering #11 - SAMENVATTING

Goede voornemens

Het nieuwe jaar wordt traditioneel gekoppeld aan het bedenken van goede voornemens. Zo zag Gudrun in januari de fitness volstromen en kreeg Celien in haar diëtistepraktijk veel meer mensen die in januari aan een dieet wilden beginnen. Eind januari begon deze toestroom al af te zwakken om dan tegen de zomermaanden opnieuw op te wakkeren. Uit een poll op de BOOST! instagrampagina bleek dat slechts 15% de gemaakte goede voornemens kon volhouden. Maar hoe komt het toch dat goede voornemens zelden tot een goed einde worden gebracht? 

Motivatie  

Er bestaan 2 soorten motivatie: intrinsieke motivatie, waarbij de motivatie wordt gehaald uit het proces zelf, en extrinsieke motivatie, waarbij de motivatie wordt bepaald door een externe factor zoals de mening van een ander, een beloning of een resultaat. Uit onderzoek blijkt dat om een verandering op lange termijn tot een goed einde te brengen, het belangrijk is dat de motivatie intrinsiek is. De motivatie wordt dan gehaald uit het doen van iets, zoals gezonde keuzes maken, lekker koken en bewegen omdat het fijn is, niet per se omdat dit een bepaald resultaat te weeg kan brengen. Een goed voornemen zoals: ‘Ik wil dit jaar 10 kg afslanken’, is dus gebaseerd op puur externe motivatie met een heel concreet doel en daarom gedoemd om te mislukken. Celien ging zo bijvoorbeeld een periode veel lopen maar deed dit niet om te ontspannen of omdat ze het leuk vond maar wel omdat haar vriendinnen dit deden en ze dit dan op Strava kon tracken: puur extrinsieke motivatie. 

Hoe kan je er dan voor zorgen dat je je levensstijl dan toch gezonder maakt, zonder te falen?

– Begin met een verandering vanuit een intrinsieke motivatie: focus op je dagdagelijkse gedrag en kleine stapjes, ipv te focussen op een groot resultaat.
– Start met één klein doel en niet te veel tegelijk: niet én stoppen met roken, én veel gaan sporten én stoppen met snoepen. 
– Maak je gedrag specifiek: beschrijf de methode waarop je iets wil doen zo concreet mogelijk. Wil je meer fruit eten? Zorg dan dat je bijvoorbeeld minstens 3 stukken fruit in huis hebt en zet een timer om elke dag om 10 u. een stukje fruit te eten of snij je fruit al de avond ervoor zodat je het maar te nemen hebt.
– Focus je op de zaken waarover je controle hebt (je gedrag, intrinsiek) en niet waarop je geen controle hebt (de uitkomst van je gedrag, extrinsiek).
– Kijk welke kleine stappen jou kunnen helpen om gezonder te zijn en geniet van het resultaat zonder grote doelen te zetten. 
– Wees lief voor jezelf en wees trots op kleine successen. 
– Vetrek van hoe het nu is en beslis van daaruit welke eerste kleine stap je kan helpen om een eerste gemakkelijke verandering aan te brengen.

Gewoonten tracken? 

Veel mensen maken gebruik van een tracker om voeding, beweging of slaap bij te houden. Dit is niet altijd een goed idee omdat een extrinsieke motivatie je intrinsieke motivatie minder belangrijk kan maken. Ga je bijvoorbeeld lopen met een tracker (extrinsiek) dan zal je er misschien minder van genieten (intrinsiek) dan wanneer je dit niet zou tracken, of slaap je met een slaaptracker die zegt dat je niet goed hebt geslapen, zal je je minder uitgerust voelen dan wanneer je puur op je gevoel vertrouwt. Bovendien leidt zo’n tracker tot vergelijken met elkaar, wat heel vaak niet relevant is omdat gewoonten zo persoonsgebonden zijn.  

Ook de weegschaal en een typisch voedingsschema zijn zo’n belangrijke trackers. Het is bewezen dat mensen die zichzelf niet wegen, op lange termijn meer en stabieler gewicht verliezen dan mensen die hun dieet laten afhangen van een getal op de weegschaal. Ook een voedingsschema met duidelijke lijstjes, blijkt vaak geen oplossing te zijn voor de noden van een persoon. De intrinsieke motivatie is hier dan het bepalen van een gedragspatroon dat bij iemand past, in plaats van een bepaald gewicht. 

App?

Celien en Gudrun vertrokken vanuit deze grote nood aan een gezonde levensstijl en kwamen samen op het idee om een app te maken die zowel voeding, beweging als mindset bundelt: de BOOST! app. De app wilt een gezond leven gemakkelijk, toegankelijk en betaalbaar maken om zoveel mogelijk mensen hiermee te helpen. 

Het BOOST! Framework is opgebouwd uit drie pilaren:

💛 FOOD: Gezond eten made easy (verrrry easy!)
✅ Weekmenu’s met de beste seizoensgerechtjes op maat van jouw gezin (of je nu wel of niet vegi of vega bent).
✅ Een handig zelf samengesteld boodschappenlijstje op maat van jouw noden en allergieën.
✅ Toegang tot een professioneel samengestelde productendatabase met BOOST!-approved keuzes per winkel (byebye, keuzestress!).
✅ De lekkerste recepten voor ontbijt, lunch en diner.
✅ Educatieve video’s met alles wat je moet weten over voeding

💛 BODY: Bewegen made fun (verrrrry fun!)
✅ Beweeg op maat van jouw leven en body: weinig tijd of net zin in een lekker lange workout? We’ve got ya!
✅ Eventjes niet gesport of sportyspice for the win? Keuze voor iedereen!
✅ De leukste workoutvideo’s (yoga, pilates, hiit, zwangerschapsworkouts) voor thuis.

💛 MIND: Zelfvertrouwen on point (verrrrry on point!)
✅ Twijfel je aan jezelf? Denk je dat alleen sla eten the way to go is? Heb je elk dieet uitgeprobeerd? Ben jij een stresskip? Denk je vaak negatief over jezelf? NO MORE! We leren je van jezelf houden, zoals je bent. You deserve some selflove girl! 

Ok, I WANT BOOST!