#20 – Lienke de Jong

In aflevering 20 van de BOOST! podcast spreken we met de geweldige Lienke de Jong: founder van het ochtendplatform ‘Dear Good Morning‘ en dé CEO van een goede ochtendroutine. Je ochtend energiek beginnen zorgt er volgens haar voor dat je fitter, gelukkiger en succesvoller wordt. Don’t we all want that?! Geen idee hoe je eraan moet beginnen? Luister de podcast, darling.

PS: vergeet ons zeker niet te sharen in jouw instagramstory (@getyourboost), elke week verloten wij een zalig cadeautje onder de leukste posts! 🎁 

aflevering #20 - SAMENVATTING

 Wie is Lienke? 

  • 29 jaar
  • Founder van het online platform en het boek ‘Dear Good Morning’
  • Ze heeft 1 missie: zoveel mogelijk mensen vroeger uit bed krijgen om te bewegen en de dag energiek te starten

Begin de dag voor jezelf

Lienke is er rotsvast van overtuigd dat als je je dag begint met bewegen, bijvoorbeeld wandelen of yoga, dat je dan gelukkiger, fitter en succesvoller wordt. Je hoeft niet meteen een uur vroeger op te staan, zelfs 1 minuut maakt al een groot verschil. Lienke was vroeger zelf absoluut geen ochtendmens, maar haar ouders wel. Die gingen altijd sporten of tuinieren ‘s morgens, voor hun werk. Ze besloot om het ook eens te proberen en het heeft haar leven veranderd.

Energiek uit je bed

Mensen die hard werken en laat gaan slapen hebben vaak de neiging om langer te blijven liggen ‘s morgens. Nu is het zo dat je je werk veel beter gaat doen als je actiever bent ‘s morgens. Denk maar aan een wandeling bij zonsopgang, hoe energiek je je achteraf voelt. Eigenlijk heel bizar dat je die ochtenden dan niet neemt omdat je zo druk bent met je werk.

“Dan is het toch echt zó zonde dat je die ochtend afpakt? En ja, dan heb je misschien een korte nacht gehad, maar ga dan inderdaad wandelen, want aan zo’n slechte nacht doe je toch niets meer omdat je in de ochtend niet ineens nog een diepe slaap gaat hebben.”

You snooze, you lose

Snoozen is eigenlijk véél ongezonder dan we denken. Je gaat continu je slaapcyclus verstoren. Je lichaam wordt wakker, maar wordt dan gedwongen om toch terug te slapen en te werken aan jouw herstel, want dat doe je in je slaap. Midden in dat herstel wordt je lichaam wéér wakker gemaakt. Heel ongezond eigenlijk, en dat maakt dat je meer moe wakker gaat worden.

“Dat is dan zo zonde dat mensen afhaken of er überhaupt niet aan beginnen terwijl het juist een gratis wondermiddel is dat ervoor zorgt dat je gewoon lekker in je vel zit.”

3,2,1,…

Wat is nu de beste tactiek om beter uit je bed te geraken ‘s morgens? Leg alles al klaar, heb een plan, weet wat je gaat doen en tel af. Lienke gebruikt de 15- seconden regel: van zodra je wekker afgaat, zorg je dat je in 15 seconden zo goed als klaar bent om naar buiten te gaan. Gudrun telt dan weer van 3 tot 0, springt uit bed, trekt haar kleren aan en gaat eropuit. Hoe sneller jij dit doet, hoe minder je gaat denken van ‘Pff, zou ik het wel doen?‘. Heel belangrijk is ook om jezelf een schouderklopje te geven na die 15 seconden (of 20 of 30), want jij hebt daarmee al de eerste overwinning behaald. Als je het nog nooit hebt gedaan, verwacht dan ook niet meteen 5 km te gaan lopen ‘s morgens. Wees blij met die eerste stappen, leg de lat niet te hoog.

Onzekerheid

Lienke is over het algemeen best wel zelfzeker, maar ze is wel zoekende geweest natuurlijk. Ze kreeg vroeger wel eens commentaar en dat raakte haar, daar kon ze dan soms dagen van wakker liggen. Nu is ze wat ouder, staat ze steviger in haar schoenen en weet ze wat ze waard is. Celien heeft daar ook een tijdje mee geworsteld, met negatieve opmerkingen. Ondertussen heeft zij ook geleerd om daarmee om te gaan, en besteed ze daar zelfs geen aandacht meer aan. 

“Kritiek kan je pas raken als jij gelooft dat wat die persoon zegt, ook waar is.”

Liekes toptip? Je moet éérst jezelf op 1 zetten om jezelf sterker te maken. Eerst je eigen dingen goed krijgen en dan pas kan je voor anderen zorgen. Zorg voor ontspanning, rust in je hoofd, neem gerust wat meer tijd voor jouw mentale welzijn. Je zal er geen spijt van krijgen.  

free trial