#30 – Perfectionisme

Deze week hebben we het in aflevering 30 van de BOOST! podcast over perfectionisme, hoe je de signalen kan herkennen en hoe jij je mindset kan shiften om uit je fouten te leren in plaats van jezelf te bestraffen.

PS: vergeet ons zeker niet te sharen in jouw instagramstory (@getyourboost) ❤️   

aflevering #30 - SAMENVATTING

Wat is perfectionisme?

Perfectionisme wordt vaak als iets heel negatief gezien, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Perfectionisme betekent in het algemeen dat je streeft naar het beste resultaat, dat is op zich niet negatief. In theorie ben je dan gewoon een high achiever. Wanneer je je eigenwaarde laat afhangen van je prestaties, dan wordt het wel een probleem. Perfectionisme zorgt er dan voor dat je continu in stress leeft en zorgt ook voor burn-outs. 

Je herkent perfectionisme door volgende signalen:

  • People pleasing
  • De lat voor jezelf heel hoog leggen
  • Faalangst

Je ziet waarschijnlijk wel een groot verschil tussen deze twee statements:

  1. Ik ga mijn best doen en alles geven, we zien wel hoe het loopt.
  2. Als dit niet lukt, dan ben ik gefaald als persoon.

People pleasing

People pleasing kan zich in verschillende situaties uiten, van je vriendengroep tot je familie en je relatie. Dit uit zich bijvoorbeeld doordat je je anders gedraagt in de ene vriendengroep dan in de andere of dat je telkens je interesses aanpast aan de relatie waar je in zit. Geen nee durven zeggen en je grenzen niet stellen, maakt ook deel uit van people pleasing. 

Als mensen mij niet tof vinden, jammer dan. Ik ga mij niet meer in bochten wringen zodat mensen mij tof gaan vinden.

Als je commentaar krijgt van iemand op hoe jij bent en jezelf gaat veranderen voor andere personen, dan ben je misschien wel een people-pleaser. Reminder: niet iedereen kán jou leuk vinden. Er zal altijd wel iets zijn dus het beste dat je kan doen, is kijken naar wat jij zelf wilt en zijn wie jij echt bent. 

De lat heel hoog leggen

Wanneer je in je familie al aangeleerd krijgt dat het belangrijkste in het leven, goede punten halen is, dan is het niet meer dan normaal dat je die lat voor jezelf ook zo hoog legt. Wanneer je je omringt met mensen die niet zo denken en hun eigenwaarde niet laten afhangen van hun prestaties, dan ga je dit zelf ook minder doen. Ze zeggen wel eens dat je een combinatie wordt van de vijf mensen die het dichts bij je staan. Het is dus echt belangrijk om je te omringen met mensen die dezelfde waarde en normen hebben als jou en dezelfde dingen belangrijk vinden. Zo blijf je ook het dichtste bij jezelf.

Perfectionisme en diëten

We zien perfectionisme ook vaak terug bij diëters. Diëters denken vaak dat wanneer ze één minder voedzaam product gegeten hebben dat heel hun ‘gezonde levensstijl‘ verpest is. Dat noemen we ook wel eens zwart-wit denken. Het helpt hier om de lat veel lager te leggen en kleinere stapjes te nemen. begin al eens met wat meer groenten te eten bijvoorbeeld, wanneer dat een gewoonte is geworden, kan je weer eens iets nieuw toevoegen. Dat is de enige manier om gezonde gewoontes aan te leren én vol te houden. 

Een perfectionist kan niet omgaan met één klein foutje. Je kan het je het best voorstellen als iemand die een vergrootglas op heeft en enkel aandacht heeft voor minieme imperfecties. Iemand die geen perfectionist is, kan ook de goede dingen zien, naast de imperfecties. Deze focus zorgt er vaak ook voor dat je over alles heel hard nadenkt en alles analyseert, zonder dat je eigenlijk nog kan nuanceren en the bigger picture kan zien. Daardoor trek je ook snel conclusies en beland je in een negatief spiraal van ‘ik ben niet goed genoeg’.

Ken je iemand die helemaal geen perfectionist is, iemand waar je naar op kijkt of heb je een alter-ego? Stel jezelf dan eens de vraag: wat zou die persoon in deze situaties doen?

Het 5G model

= gebeurtenis > gedachte > gevoel > gedrag > gevolg

Voorbeeld:

Wanneer je een spreekbeurt geeft in een grote zaal, je hebt daar heel veel zenuwen voor en je ziet iemand geeuwen in de zaal. = gebeurtenis

Iemand met weinig zelfvertrouwen zal denken dat die persoon je verhaal saai vindt. Iemand met veel zelfvertrouwen zal bijvoorbeeld denken dat die persoon een zware nacht gehad heeft. = gedachte

De persoon met weinig zelfvertrouwen zal zich dit fel aantrekken en denken dat hij of zij niet goed genoeg is. = gevoel

Die persoon zal zich misschien heel slecht voelen na afloop en hier over piekeren. = gedrag

Dit zorgt er voor dat je in een negatief spiraal terecht komt en je nog meer naar je onzekerheden zal leven. = gevolg

Een gebeurtenis is altijd neutraal, dat is gewoon een feit. Je gedachte hier bij bepaalt hoe je hier mee om zal gaan. Je kleurt eigenlijk zelf je eigen realiteit in. Iemand met veel zelfvertrouwen zal gewoon verder gaan met zijn/haar leven en hier verder geen aandacht aan besteden, want je weet niet waarom die persoon geeuwde. 

Als je negatieve ervaringen met beide handen grijpt en hier iets uit probeert te leren, dan kan je je faalangst ook leren loslaten.
Durf fouten maken.

Kijktip: Then why worry?